Questions? Feedback? powered by Olark live chat software

Karibisk livsnjutar-resa till Barbados med tjejgänget

Barbados eastcoast

LEAMINGTON PAVILION NOV-2013 FROM JETTY

Barbados. Det är något med namnet, det är som paradiset själv ryms i detta enda ord som för tankarna till vita stränder, höga palmer och turkosa vatten. Vi var fyra tjejkompisar som hade bestämt att i slutet av januari månad när livet är som tristast och mörkast här hemma unna oss en exotisk resa. Viktigt var att det skulle vara varmt och solsäkert, och inte jättelång flygresa. Vi funderade och jämförde olika resmål och bestämde ganska snart att vi ville till Karibien, mycket för klimatets skull. Till slut förr valet på just Barbados. Kanske var det just namnet och alla positiva signaler det ger, kanske var det bilderna på de paradisiska stränderna med turkost vatten, eller att vi gärna ville till en ö som inte bara är för turister utan där vi skulle ha chans att också träffa lokalbefolkningen. Viktigt var också att det skulle gå smidigt att flyga från Sverige.

Allmän paradisbild från Barbados: Stranden vid Sandy Lane

Och vi blev inte besvikna. Redan efter ett par dagari detta karibiska paradiskonstateradevi alla hur vi helt gått in i ett avslappnat zentillstånd. Solen levererar pålitligt dag efter dag och väderprognosen lovade att vi fortsatt kunde koppla av i vetskapen om att så kommer det att fortsätta under återstoden av semestern. Värmen på Barbados är behaglig och konstant, och varierar endast från 28° C i januari till 30° C i juli. Det bästa är att det aldrig blir för varmt och klibbigt. Detta tack vare att luftfuktigheten är relativt låg och att en behaglig bris som på beställning ser till att fläkta lite lagom på alla oss soltörstande turister från nordliga breddgrader som förlagt sina resor till Barbados.

Cissi firar ankomsten till Barbados med en kokosnöt på stranden

Något som jag också kom att uppskatta med Karibien och Barbados var grönskan och alla blommorna. Små korta och varma regnilduschar emellanåt av ön och fräschar upp, för att 10 minuter senare bytas mot strålande solsken igen.Detvar otroligt välgörande inte bara för ögat, men för hela själen, att som kontrast till det vintergråa landskapet vi lämnat bakom oss hemma från min solstol istället få blicka ut över färggranna blommor och bakom dem det evigt turkosa havet.

Ön är inte så stor, men vi valde ändå två olika boenden, första tiden på öns lite lugnare västkust och därefter när vi väl vilat upp oss på öns sydkust söder om huvudstaden Bridgetown, vilken har mer hålligångstämpel. Stränderna är lika fantastiska på båda ställen men det är roligt med lite ombyte både vad gäller boende och omgivningar. På det här sättet fick vi också prova nya stråk för våra morgonpromenader som gav god aptit inför den underbara (och överdådiga!) frukostbuffén. Färsk mango och andra exotiska frukter till frukost blev snabbt ett måste, och något som jag saknat efter att vi kommit hem från vår Barbados resa.

En annan lokal delikatess och vana vi tog till oss var att efter en dag på stranden njuta av ett glas eller två Barbados-rom innan vi gick vidare ut för att äta. Speciellt roligt var att besöka de små rom-barer som finns lite varstans. Här kommer man i kontakt med lokalbefolkningen och rommen är förmånlig. Min favorit blev en jättegod blandning av rom, sockerrörsirap, limejuice och Angostura Bitters som toppas med riven muskotnöt. Vi var också jättenöjda med matupplevelserna. Vi valde att kombinera ett all inclusive-boende med att på andra boendet bara ha frukost, så att vi då kunde gå ut och prova på de lokala restaurangerna, och fick på det viset det bästa av två världar.

Även om dagarna lätt och njutningsfullt flöt förbi i solen på stranden eller vid hotellpoolen så är vi väldigt glada för att vi kom oss för att hyra bil och se lite mer av ön. Vi hyrde en öppen jeep, och trots att det var vänstertrafik kändes det säkert, maxfarten är bara 37 miles per hour. Vi körde tvärsöver ön mot den vildare nordostkusten som vetter mot Atlanten. Färden gick längs så små vägar genom bananplantager och andra odlingar tills vi såg den blåa Atlanten skymta nedanför oss genom grönskan.

Första glimten av Atlantenbakom bananträdennär vi korsar ön med vår jeep

Här hittade vi palmkantade stränder som var nästan helt utan folk. Efter en timme i bilen kunde vi inte motstå att kasta oss i vågorna som dock krävde lite mer uppmärksamhet än på Karibiensidan, för att man inte skulle få en kallsup. Vi stannade också till vid surfstranden Batsheba för att beundra surfarnas konster i vågorna.

Vy över surfstranden Batsheba

Vi fortsatte söderut till stranden Bottom Bay på sydostkusten. Det här var en strand vi hade läst om och blivit nyfikna på. Det ligger avskilt och är ganska svår att hitta till. Efter att vi kört fel några gånger hittade vi dock rätt. Plötsligt öppnar den sig. Själva stranden är ganska liten och omgiven av branta klippor och i mitten en grupp höga palmer.

Stranden Bottom Bay ligger undangömd omgiven av klippkanter

Barbados har jättefina stränder så gott som överallt, men lugnast – och mest turkosa – är de på populära syd- och västkusten som vetter mot det karibiska havet. Vi bodde vid Sandy Lane på västkusten och här trivdes vi toppenbra.

Lokal snubbe på stranden vid Sandy Lane

En annan favorit vi besökte under vår Barbados resa var Paradise Beach, också på västkusten. Detta är en relativt lugn strand utan så mycket kommers som man hittar till genom att promenera söderut från angränsande Batts Rock Beach. En dag promenerade vi till Tamarind Hotel och åt lunch. Själva hotellet låg lite utanför vår budget men det var perfekt att njuta av en fräsch sallad på deras däckrestaurang.

Lunchutsikt från Tamarind Hotel

Bebbles Beach söder om Bridgetown var också jättefin. Här finns mer hotell samt därmed också stort utbud av restauranger och vattensport.

Barbados är en semesterö perfekt för den som är sugen på exotiska resor och vill koppla av från den kalla och mörka svenska vintern och det stressiga vardagslivet med alla måsten, och bara njuta och ha skoj med familj eller vänner. Och det är något som en Barbados resaverkligen levererar.